streda 18 okt 2017

HIV a správna výživa

Je nepravdepodobné, že kvôli HIV budete musieť drasticky zmeniť svoje stravovacie návyky – vaše súčasné s veľkou pravdepodobnosťou spĺňajú všetky potreby tela. Správna výživa by mala pozostávať z kombinácie nasledujúcich položiek:


Škrobové jedlá, ako napríklad chlieb, zemiaky, cestoviny, ryža, obilniny, cereálie, banány. Tieto jedlá, poskytujúce uhľohydráty pre energiu, ako aj vitamíny, minerály a vlákninu, by mali tvoriť základ vašej stravy. Škrob by mal byť prítomný v každom vašom jedle. Denne by ste mali zjesť štyri až šesť porcií. Jedna porcia je rovná jednému krajcu chleba, stredne veľkému zemiaku, miske cereálií, alebo hrnčeku múky, či cestovín.


Ovocie a zelenina sú plné vitamínov, minerálov, vlákniny a energie. Odporúča sa päť porcií denne. Jedna porcia zodpovedá jednému ovocnému plodu, vrchovatej lyžici zeleniny, poháru ovocnej šťavy, alebo hrsti sušeného ovocia.


Mäso, hydina, ryby, vajcia, strukoviny a orechy poskytujú vášmu organizmu bielkoviny, minerály a vitamíny. Snažte sa zjesť dve, až tri porcie za deň. Jedna porcia je rovná dvom stredne veľkým vajciam, 100 gramom mäsa, či 150 gramom rýb.


Mliečne výrobky ako mlieko, syry a jogurty sú zdrojom vitamínov, minerálov a vápnika. Denne by sa mali zjesť tri porcie. Jedna porcia zodpovedá poháru mlieka, tégliku jogurtu, alebo kúsku syra o veľkosti zápalkovej škatuľky.


Tuky ako olej, maslo, margarín, mäso a iné proteínové jedlá poskytujú energiu, potrebné mastné kyseliny a v tuku rozpustné vitamíny A, D, E a K. Sú tiež zdrojom vápnika a fosfátov. Odporúča sa, aby tuky netvorili viac ako tretinu vášho denného príjmu kalórií. Príliš veľa tučných jedál môže spôsobiť priberanie a zvýšenie krvného tlaku, čo zvyšuje riziko kardiovaskulárneho ochorenia a niektorých typov rakoviny.

 

 


"Tento materiál vychádza z pôvodnej publikácie chránenej autorským právom NAM Publications – nezávislej charitatívnej organizácie so sídlom vo Veľkej Británii, ktorá prináša informácie o HIV. NAM udelila povolenie preložiť túto publikáciu, ktorej originál je prístupný na adrese www.namlife.com.  NAM nezodpovedá za presnosť prekladu ani za relevantnosť textu vzhľadom k miestnej relevancii použitia prekladu."